Recenzie:
Dcérou šťasteny rovnomenného románu a v pravom slova zmysle dcérou námorného kapitána Johna Sommersa a neznámej krásky je Eliza Sommersová, predstavujúca základný článok pikareskného románu, v ktorom sa Isabele Allendeovej podarilo zlúčiť ľúbostný román s dobrodružným románom z prostredia divokého Západu typu Karla Maya, románom o zlatej horúčke typu Jacka Londona a zároveň doň vkomponovať aj čo-to z legiend o slávnych vodcoch zbojníkov. Pikaresknosťou svojich príbehov a španielskym pôvodom si autorka vyslúžila označenie ženský Cervantes súčasnosti.
Pôvod hrdinky jej posledného románu Elizy je od samého počiatku opradený tajomstvom a množstvom navzájom si protirečiacich verzií. A vnútorným protirečením možno charakterizovať i postavy pohybujúce sa v jej okolí, označované za piliere Elizinho života. Navonok vystupujú v maske čistoty, vznešenosti a pokory, za ktorou ukrývajú poklesky z minulosti, ako je to v prípade Miss Rose a kapitána Sommersa.
Skutočné napätie sa začína až odchodom Elizy z bezstarostného života a jej vrhnutím sa do neistoty putovania za milým Joaquínom Andietom, ktorý odišiel hľadať šťastie do "zlatej krajiny" - Kalifornie. Oporou a verným sprievodcom na jej ceste sa stáva čínsky čung ji Tao Č'-en, ktorého konanie, podobne ako v prípade iných aktérov, je determinované čímsi neskutočným, metafyzickým. Determinantom Taa sa stáva vízia a vidina ducha jeho mŕtvej ženy Lin, u Elizy sa ním javí spomienka a často až idealizácia prvého opojenia z lásky, a opojenie z prvej lásky je osudným i v prípade Miss Rose.
Putovanie v románe nereprezentuje len fyzickú námahu a postupnú premenu hlavnej protagonistky, či spôsob oboznamovania sa s mnohými mestami, danou dobou (1843-1853), spôsobom života, filozofiou obyčajných ľudí a ich morálkou, ale najmä spôsob odhaľovania jednotlivých kamienkov mozaiky zvanej dobre utajovaná rodinná minulosť (tajomstvá rodiny Sommersovcov). A zároveň poskytuje autorke priestor na odsúdenie puritánstva na strane jednej a chamtivosti, nenásytnosti, mamonárstva, krutosti, rasovej nenávisti a kupliarstva na strane druhej, pričom sa nevyhýba ani javom "medzi nebom a zemou" (indiánske šamanstvo, čínska medicína).
Eliza Sommersová na svojej ceste prechádza životnou premenou a takúto premenu, či skôr posun, môžeme badať aj v zornom uhle narácie. Na začiatku autorka monitoruje udalosti prostredníctvom naivného dievčatka, no neskôr, pod tlakom okolností, je nútená siahnuť po zornom uhle skúsenej a púťou ťažko skúšanej ženy.
Neobvyklým a pre ženu-autorku zarážajúcim je až naturalisticky drsný štýl, ktorý sa na vyváženie prelína so štýlom ružových knižníc, ba až eroticky ladenej literatúry.
Mixážou žánrov a štýlov Allendeová predkladá svojim čitateľom knihu, v ktorej si každý nájde to svoje. Krehký príbeh lásky, detailný opis erotických skúseností protagonistiek, morbídne príbehy, v pozadí ktorých stojí ľudská chamtivosť a alkohol, obchod s bielym mäsom, násilie, vraždenie..., ale aj nevyčerpateľnú silu priateľstva
a v závere katarziu hrdinky vďaka ukončeniu svojho putovania za preludom minulosti.
Barbora Baranová, Knižná revue 12 /2002